Online vindbaarheid is populair en de term is enorm in opkomst. De ontwikkelingen op het internet volgen zich daarom in raptempo op. Het is dus belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de laatste trends en ontwikkelingen in de online wereld. In onze blog gaan we dieper in op het belang van online vindbaarheid en wat jij als ondernemer of medewerker kunt doen om de online vindbaarheid van jouw bedrijf te verbeteren.

Inhoudsopgave:

Het belang van online vindbaarheid

Kort gezegd betekent online vindbaarheid het volgende: de positie in een zoekmachine op het moment dat een gebruiker een bepaalde zoekterm intypt. Hoe hoger jouw pagina staat, hoe groter de kans dat de gebruiker op jouw website terecht komt. Is jouw website slecht online vindbaar in de zoekmachines? Dan heb je minder kans dat je gebruikers trekt naar jouw website. Resultaat: minder bezoekers = minder potentiële klanten = minder klanten = minder omzet. Omdat het merendeel van de zoekopdrachten tegenwoordig via Google ingetypt wordt, zal er in het vervolg alleen ingegaan worden op de zoekmachine van Google.

Het belang van online vindbaarheid is door COVID-19 alsmaar toegenomen. Winkels sluiten, mensen blijven steeds meer thuis. Potentiële klanten oriënteren zich daardoor steeds meer online. Gevolg: online bestellingen vliegen als warme broodjes over de toonbank. Evenals contactmomenten die via het internet of de telefoon plaatsvinden. Als bedrijf moet je mee met deze ontwikkeling en zorgen dat je goed online vindbaar bent. Stilstand betekent niet voor niks achteruitgang. In onze blog onderscheiden wij de volgende vormen van online vindbaarheid:

  • SEO
  • SEA
  • Lokale vindbaarheid

SEO: Search Engine Optimization

De eerste term, waar dieper op ingegaan wordt, is SEO. Dit staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands ‘Zoekmachine optimalisatie’ genoemd. Wil je goed gevonden worden in Google? Dan is het zeer belangrijk om de SEO voor jouw website in orde te hebben. De volgende pijlers zijn essentieel voor SEO (en dus een hoge positie in Google): content, techniek en linkbuilding.

Content

Binnen Mediaversa zeggen wij altijd liefkozend ‘Content is Key’. Hier zijn wij heilig van overtuigd. Zonder relevante content scoor je niet in Google. Het is daarom belangrijk om jouw teksten te schrijven naar de zoekintentie van mogelijke bezoekers. Schrijf wat belangrijk is voor jouw doelgroep, niet naar wat belangrijk voor jou is.

Techniek

Goede content is belangrijk. Je hebt er alleen niks aan indien je website verouderd is. Een goede techniek van je website is derhalve essentieel. De volgende vragen kun je jezelf hierbij stellen: klopt mijn menustructuur? Zijn de laadtijden van mijn website minimaal? Is mijn website responsive voor computers en mobiele telefoons? Kun je deze vragen met een ‘ja’ beantwoorden? Dan ben je alvast goed op weg met SEO.

Linkbuilding

De laatste peiler van SEO is linkbuilding. Het betreft hier zowel interne als externe linkbuilding. Intern wil de verwijzingen op je eigen website naar andere pagina’s zeggen. Denk bijvoorbeeld aan de contactpagina. Externe linkbuilding is het aantal verwijzingen van andere websites naar jouw website. Denk bijvoorbeeld aan detelefoongids.nl. Wel is de kwaliteit hierbij van wezenlijk belang. Om een lang verhaal kort te maken: zijn de bovenstaande peilers in goede harmonie met elkaar? Dan kun je gaan scoren in Google. Zie het als een puzzel, waarbij de puzzelstukjes op de juiste plek horen te zitten. Ontbreekt er een puzzelstukje? Dan duurt het langer voordat je mogelijk een goede positie bekleedt in Google.

Wil je weten hoe jouw website scoort op SEO? Weten of jouw website nog ‘voldoet’? Doe dan onze website scan. Wij komen vervolgens bij je terug met diverse handvatten voor jouw website.

SEA: Search Engine Advertising

Wil je direct zichtbaar zijn voor je doelgroep? SEA, ofwel Search Engine Advertising, geeft je de mogelijkheid om direct zichtbaar in Google te worden op relevante zoekwoorden. Je bent met andere woorden snel zichtbaar, dit in tegenstelling tot SEO. Wel dien je voor iedere klik, vertoning of weergave te betalen. SEO kan in deze vergelijking gezien worden als de ‘onbetaalde’ wijze om bezoekers naar je website te trekken. Welke vorm van SEA relevant is voor jouw website, hangt af van de positie waarin jouw mogelijke bezoeker zich bevindt in de salesfunnel. Is de gebruiker al bekend met jouw merk? Is de gebruiker gericht op het maken van een aankoop? Voor meer informatie omtrent SEA verzoeken wij je om contact met ons op te nemen.

Local SEO

Zoals benoemd zijn veel zoektermen lokaal georiënteerd. De resultaten van Google worden hierbij aangepast op basis van de locatie van de gebruiker én op basis van de lokale zoekintentie. Ga je aan de slag met het verbeteren van jouw lokale vindbaarheid? Dan wordt dit ook wel ‘Local SEO’ genoemd. Hieronder vind je hiervan een voorbeeld.

Lokale vindbaarheid

Bijna de helft van de zoektermen in Google is lokaal of regionaal georiënteerd. Lokale vindbaarheid is daarom zeer belangrijk. Maar wat kun je als ondernemer of medewerker doen om de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf te verbeteren ? Dat leggen we graag aan je uit onder ‘Local SEO’ en ‘Het Google Business blok’

Wanneer u zoekt naar een product of dienst, verschijnt er vaak een kaart van Google Maps met (over het algemeen 3 resultaten. Als voorbeeld zoeken we hier op het woord “webdesign”. De resultaten hiernaast baseert Google grotendeels op de Google My Business vermelding.

Naast het Local Pack kunnen ook organische zoekresultaten gelokaliseerd zijn. Deze resultaten worden hierbij aangepast op basis van de locatie van de persoon die zoekt en op basis van de lokale zoekintentie. Het optimaliseren hiervan noemen we local SEO. Hiernaast ziet u een voorbeeld hiervan. Wanneer wij zoeken op “slagerij Uden”, snapt Google dat wij op zoek zijn naar een slagerij in Uden en toont de meest relevante resultaten.

Het Google Business Blok

Het Google Business blok, ook wel Google Local Pack genoemd, verschijnt bovenaan de zoekresultaten in Google indien er gezocht wordt naar een product of dienst. Er verschijnt een Google Maps kaart met enkele relevante lokale aanbieders. Verschijnt jouw bedrijf in de Google Maps kaart? Dan ben je zichtbaar in de lokale zoekresultaten. Resultaat: jouw lokale vindbaarheid neemt toe.

Online vindbaarheid verbeteren

Ga aan de slag met het verbeteren van jouw online vindbaarheid. Wat je zelf kunt doen, hangt af van je eigen expertise. Wens je hulp bij het verbeteren van de online vindbaarheid van jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op. Wij gaan gericht aan de slag met het verbeteren van de online vindbaarheid.

Contact opnemen
Contact opnemen

Doordacht

Betrokken

Enthousiast

ONLINE
SUCCES.

 Zet vandaag de eerste stap