Doordacht

Betrokken

Enthousiast

E-mailaccount Outlook

In deze handleiding leggen wij uit hoe u gemakkelijk en snel een e-mailaccount toevoegt aan Outlook.

In de loop der jaren zijn er verschillende versies van Outlook uitgebracht. In deze handleiding gebruiken wij Outlook 2013.
Ondanks de verschillen in de versies van Outlook blijft het principe voor het instellen van een e-mailaccount hetzelfde.

Stap 1

Stap 1

Nadat u Outlook heeft opgestart klikt u op: “Account toevoegen”. Deze optie vindt u terug onder de link: “Bestand”.

Vervolgens krijgt u het volgende scherm te zien:

Stap 2

Stap 2

Hier vult u géén gegevens in. U selecteert alleen de optie “Handmatige instelling of extra servertypen” vervolgens klikt u op: “Volgende”.

Stap 3

Stap 3

Selecteer in het volgende scherm de optie “POP of IMAP” en klik op: “Volgende”.

Stap 4

Stap 4

In het volgende scherm (POP- en IMAP-accountinstellingen) krijgt u een aantal invulvelden te zien. Deze dient u correct in te vullen.
In dit voorbeeld gebruiken wij de domeinnaam: www.uwdomeinnaam.nl. In plaats daarvan vult u uw eigen gegevens in.

Extra informatie:

POP3 is voor de inkomende e-mail. Deze staat standaard op poort 110 ingesteld.
IMAP is voor de inkomende e-mail. Deze staat standaard op poort 143 ingesteld.
SMTP is voor de uitgaande e-mail. Deze staat standaard op poort 587 ingesteld.

Let erop dat u voor uw domeinnaam (zonder ‘www’ ervoor) ‘mail’ gebruikt. Dus in dit voorbeeld: mail.uwdomeinnaam.nl.
Uw gebruikersnaam is altijd gelijk aan het door u aangemaakte e-mailadres. Dus in dit voorbeeld is dat: jan@uwdomeinnaam.nl.
Het wachtwoord spreekt voor zich; Dit is het wachtwoord dat u zelf heeft toegekend aan uw e-mailadres.

Zorg ervoor dat u ‘SPA’-optie op niet gevinkt hebt staan.
Nadat u alles heeft ingevuld klikt u eerst op “Meer instellingen …”

Stap 5

Stap 5

U krijgt nu een nieuw scherm te zien. Op dit scherm klikt u op het tabblad “Server voor uitgaande e-mail”.

Hier vinkt u de optie “Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist” aan.
Vervolgens vinkt u “Dezelfde instellingen gebruiken als voor mijn inkomende e-mail” aan.

Dit is oorzaak nummer 1 dat klanten geen email kunnen versturen.

U klikt nu op “OK” en vervolgens klikt u op het tabblad “Geavanceerd”.

Stap 6

Stap 6

Hier past u de gegevens aan zoals deze ook te zien zijn in de screenshot hieronder.
Let daarbij op dat u de juiste poortnummers vermeldt. Voor POP3 is dat 110, voor IMAP 143 en voor SMTP is dat 587.

Wij adviseren daarnaast altijd om een kopie op de server achter te laten voor minimaal 7 dagen.
Standaard is dit 14 dagen, maar uit onze ervaring merken we dat dan de e-mailaccounts al snel vol raken.

Vervolgens klikt u op “OK” en op “Volgende”.
Outlook gaat nu uw instellingen testen en als u alles correct heeft ingevuld krijgt u het onderstaande scherm te zien.

Extra opmerking:

Wanneer u alle stappen correct heeft uitgevoerd en u blijft een melding krijgen dat het niet mogelijk is om aan te melden bij de (mail)server voor inkomende / uitgaande e-mail, dan is het zeer aannemelijk dat u een verkeerd wachtwoord gebruikt voor het desbetreffende e-mailaccount. Wij adviseren u dan om het wachtwoord aan te passen en het vervolgens opnieuw te proberen.

Uw vraag niet beantwoord?





Een goede website gaat verder dan alléén bouwen