Animaties zorgen ervoor dat uw website gaat “leven”. De ideale animatie is echter heel subtiel: hij mag niet teveel aandacht trekken. Het is juist de bedoeling dat de animatie haast ongemerkt bijdraagt aan de duidelijkheid van uw website. Zo kan een animatie de bezoeker helpen om de inhoud beter te begrijpen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een voortgangsbalk om te laten zien hoever de bezoeker in een proces zit, of een geanimeerd pijltje om snel terug naar boven te keren. Maar ook subtiele, bijzondere overgangen tussen pagina’s kunnen met animaties gerealiseerd worden.
Call-to-action
Naast het verbeteren van de gebruikerservaring kunnen animaties ook ingezet worden voor de zogenaamde “call-to-action”. Denk bijvoorbeeld aan een subtiel oplichtende knop die de aandacht trekt. Verder is het met animaties mogelijk om het zogenaamde “bounce-percentage” van de site te reduceren. “Bouncen” betekent dat de bezoeker op uw website belandt, maar al snel weer vertrekt zonder verder te hebben gekeken. Met animatie kunt u de aandacht trekken naar andere delen van de site, zodat u de bezoeker vasthoudt.